Kalops

Dagen söndagsmiddag: kalops!

En klassisk husman och en av mina absoluta favoriträtter som är värd sin väntan. Det bästa är att det fungerar bra att göra mycket samtidigt och sedan frysa in i små barnportioner. Det enda man behöver tänka på är att inte tillsätta salt förrän man tagit undan det som ska serveras till mindre barn.

Jag utgick från det här receptet, men gjorde faktiskt dubbel sats idag:

600 gram högrev (eller likande kött)
2-3 morötter
2 gula lökar
3 msk smör
3 msk vetemjöl
1½ tsk salt
1 lagerblad
10 kryddpepparkorn
4-5 dl vatten

Bryn köttet i smör, låt det få färg på alla sidor. Strö över (salt) och mjöl och rör om. Tillsätt lök, lagerblad och pepparkornen. Späd med vatten och låt koka tills köttet är mört, ca 1½-2 h (efter ungefär 1 h tillsätter du morötterna så att de får koka med ett tag). Servera med kokt potatis och rödbetor.

Photobucket Pictures, Images and Photos


Ser väl gott ut?


Inte särskilt svårt att maten sköter sig mestadels själv, även om det kräver passning såklart. Det blev väldigt lyckat och köttet hade hunnit bli riktigt mört då jag lät det koka i 2 h. Det var första gången Colin provade min hemmagjorda kalops och han gillade det mycket; en stor portion slank ner ikväll till middag! Roligt när maten blir uppskattad. Nu är vi alla mätta och belåtna här hemma och orkar nog inte göra så mkt mer för idag ;)

V har för övrigt klätt fönstren utvändigt, vi har haft lite besök och även fått vår häck trimmad, så det ser rent och snyggt ut här nu. Dock tror jag inte att häcken blir så långvarig - förhoppningsvis åker den bort nästa år. Även gräsmattan ska snyggas till och mycket ska stensättas i trädgården är det tänkt. Lättskött ska det vara! Nu ska vi njuta det sista av helgen här - trevlig söndagskväll!

Kommentarer
Postat av: FIONA - en ointressant vardag

hoppas du får en trevlig söndagskväll :) :*

2010-09-26 @ 20:24:59
URL: http://lovefiona.blogg.se/
Postat av: smyckestokig

HEJSAN



Jag designar egna smycken som jag sedan säljer på min blogg till kanonpriser. tex budskaps/namnarmband endast för 79 kr. Givetvis håller dessa mycket hög kvalite. Man kan välja sin egna text och dessa finns i många fina färger.Perfekt att ge bort i present/julklapp. Ber om ursäkt om du ej tycker om att jag gör reklam för min blogg då är det bara att radera detta. Men de är helt klart värda att kolla in



mvh malin

2010-09-26 @ 23:17:11
URL: http://smyckestokig.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

älskar köttgryor med massa härliga ingredienser i =)

2010-09-27 @ 10:35:02
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kikar in och säger hej!

Kalops är mumma! :)

2010-09-28 @ 20:34:43
URL: http://sandrastomberg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0