Oro

På föräldraträffarna som vi regelbundet gick på under graviditeten sade vår barnmorska en gång:

"Att få barn innebär att man tvingas leva med hjärtat utanför kroppen."

Jag minns att jag tyckte att det lät fint, och så här med facit i hand kan jag säga att det stämmer ganska väl in på hur det känns!

Man var nog ganska oförberedd på oron som plötsligt dök upp i samband med att den där lilla varelsen trädde in i ens liv och vände upp och ner på den värld man hittills känt till. Plötsligt fanns där så mycket att bekymra sig för! Vissa oroar sig mer, andra mindre (jag tillhör definitivt den förstnämnda, haha) Är han för varm, för kall - andas han?! Har han inte sovit lite väl länge nu? Äter han tillräckligt? Utslag! - är han allergisk? Har han fått kolik? Håller han på att bli förkyld? Är den här bilstolen säker nog? Kör inte den där bilisten bakom lite vääl nära? Hostar han mycket? Går han upp i vikt som han ska?

Det absolut värsta är nog att googla för att hitta svar. Man kan bli sittande på nätet i timmar! Och förmodligen kommer du inte bli så mkt klokare av det - bara mer orolig. Det finns alltid historier att läsa i olika trådar på forum vilket gör att man direkt målar upp värsta scenariot och tar ut en massa i förskott. Jag minns i början när Colin fick något fom av utslag. Jag letade och jag läste. Försökte hitta en anledning. Kom såklart fram till att han hade någon form av allergi, och blev lite orolig (såklart!). Tills utslagen försvann av sig själv plötsligt. Barn får ju ofta utslag, det är inte något konstigt. Men man vågar inte alltid lita på det enkla svaret, för det kan ju vara nåt hemskt.

Som förälder vill man gärna hitta ett entydigt svar, särskilt när man ska köpa något och försöka navigera sig fram i en djungel av produkter som utlovar olika saker - det kan tex gälla det första barnvagsninköpet. Där stöter man på hinder nr ett. För alla vill vi ju ha det bästa till våra små. Är den bra nog? Eller finns det någon bättre? Finns den funktioner på den andra? Behöver jag ens det? Hur smidigt hade det inte varit om någon annan kunde tala om för dig att det är den här du ska köpa. Den här är abolsut bäst, och har allt det du söker. Det minns jag att jag önskade, haha. Men hur många guider och recensioner man än läser så finns det bara ett svar på det du söker. Och det finns hos dig själv, utifrån dina behov.

Man måste gå på sin egen magkänsla och göra det som känns rätt. Lita på sin intuition och tro på sig själv, för ingen annan kan säga vad som är rätt för just ditt barn. Det är ett stort ansvar som följer med rollen att vara förälder, och man måste våga tro att man själv vet vad som är bäst när det väl kommer till kritan.


(Bild från google)



Men hur mkt oro och sömnlösa nätter som man än får utstå så finns det inget bättre. Trots att ditt hjärta inte ens tillhör dig själv längre. Att ge sitt hjärta till någon man älskar så villkorslöst är en obeskrivbar känsla, och ingenting kan slå det. Att få barn är ett mirakel, och jag önskar att alla som vill även får möjligheten att uppleva det <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0