Lergryta

Vi går ifrån den vanliga fredagsklassikern (många äter väl just tacos) idag då vi ska äta något som jag skulle tro är lite mindre vanligt numera - kyckling i lergryta.

Jag har för mig att lergrytan hade sin storhetstid på 80-talet nån gång... Jag är i alla fall uppvuxen med den. Maten blir inte bara god, utan det är också ett hälsosamt sätt att tillaga den på! Maten kokar i sin egen vätska och på så sätt bevaras alla näringsämnen och man behöver inget extra fett. Låter väl bra? :)



Bild lånad från Cervera


Det enda man ska tänka på är att blötlägga den en stund innan och sätta in lergrytan i kall ugn. Vi ska ha i kyckling, potatis, morot och lök, och det är riktigt gott! Mycket enkelt. Dessutom sköter maten i stort sett sig själv, vilket är toppen. Kanske någon som har provat?

Kommentarer
Postat av: Anonym

en sån vet jag att mamma hade förut, eller har rättare sagt hehe

2010-10-15 @ 16:40:00
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0